@article{oai:uoeh-u.repo.nii.ac.jp:00000724, author = {松岡 , 朱理 and 立石 , 清一郎 and 五十嵐 , 侑 and 井手 , 宏 and 宮本 , 俊明 and 原 , 達彦 and 小橋 , 正樹 and 井上 , 愛 and 川島 , 恵美 and 岡田 , 岳大 and 森 , 晃爾 and Matsuoka, Juri and Tateishi, Seiichiro and Igarashi, Yu and Ide, Hiroshi and Miyamoto, Toshiaki and Hara, Tatsuhiko and Kobashi, Masaki and Inoue, Megumi and Kawashima, Megumi and Okada, Takeo and Mori, Koji}, issue = {4}, journal = {産業医科大学雑誌, Journal of UOEH}, month = {Dec}, note = {自然災害や工場事故などの危機事象が発生した企業においては,労働者はさまざまな対応を余儀なくされ,直接的に傷病を負う労働者だけでなく,緊急対応や復旧作業に従事する労働者も多様な健康障害リスクに曝される.そのような健康障害リスクに対して,産業保健専門職の予防的介入に役立つ危機対応マニュアルの開発を行った.危機対応マニュアルの開発は,先行研究において8つの危機事象を分析して作成した危機事象における産業保健ニーズリストを用い,危機事象後の時間軸(フェーズ)ごとに発生しうるニーズについて,具体的な解説を施すことを基本とした上で,各ニーズの発生の可能性を表現するため,8事象での発生頻度で記述方法を変えるなどの工夫を施した.作成過程においては,危機対応マニュアルβ版を実際の危機事象で利用に供するとともに,危機管理分野の専門家の意見聴取を行って妥当性の検討を行い,危機対応マニュアルβ版に一部改善を施した上で完成版とした.完成した危機対応マニュアルには,全フェーズ合計で99のニーズに対して解説が加えられており,網羅性は高く,多くの危機事象において利用可能と考えられる.新たな危機事象において,異なるニーズが発生する可能性があるため,汎用性を高めるために今後も継続的に情報を収集して,改善を施していく必要があると考えられる.また,危機事象が発生した際に危機対応マニュアルを入手できるように,ウェブ上でダウンロード可能とするとともに,危機対応マニュアルの存在を広く周知していくことが今後の課題である. When crises such as natural disasters or industrial accidents occur in workplaces, not only the workers who are injured, but also those who engage in emergency or recovery work may be exposed to various health hazards. We developed a manual to enable occupational health (OH) experts to prevent health hazards. The manual includes detailed explanations of the characteristics and necessary actions for each need in the list of “OH Needs During Crisis Management” developed after an analysis of eight cases in our previous research. We changed the endings of explanatory sentences so that users could learn how often each need occurred in these eight cases. We evaluated the validity of the manual using two processes: 1) Providing the manual to OH physicians during an industrial accident; 2) Asking crisis management experts to review the manual. We made improvements based on their feedback and completed the manual. The manual includes explanations about 99 OH needs, and users can learn how and what to do for each need during various crisis cases. Because additional OH needs may occur in other crises, it is necessary to collect information about new cases and to improve the comprehensiveness of the manual continuously. It is critical that this crisis management manual be available when a crisis occurs. We need to inform potential users of the manual through various media, as well as by posting it on our website.}, pages = {263--271}, title = {産業保健専門職向け危機対応マニュアルの開発}, volume = {37}, year = {2015}, yomi = {マツオカ, ジュリ and タテイシ, セイイチロウ and イガラシ, ユウ and イデ, ヒロシ and ミヤモト, トシアキ and ハラ, タツヒコ and コバシ, マサキ and イノウエ, メグミ and カワシマ, メグミ and オカダ, タケオ and モリ, コウジ} }